O baterijah
Baterija je galvanski člen, ki pri kemijski reakciji (oksidacija – redukcija)
proizvaja električno energijo. Ves čas razvoja baterij je bila težnja
raziskovalcev izdelati baterijo, ki bo ob danih dimenzijah oddala kar največ
energije. Tako nam danes trg nudi širok izbor baterij, in sicer:
-baterije namenjene za enkratno uporabo: Zn-C baterije, Zn-Cl baterije, alkalne
baterije, Li-Mg baterije, Zn-zrak baterije, Ag-O baterije, Hg-O baterije,...
-baterije, ki jih po izpraznitvi lahko ponovno napolnemo: Ni-Cd baterije,
Ni-kovinski hidrid baterije, Pb-kislina baterije, Li-ion baterije, Li-ion
polimer baterije
Med baterijami namenjenimi široki potrošnji najdemo na policah trgovin
najpogosteje Zn-Cl in alkalne baterije. Slednje v zadnjem času močno izpodrivajo
Zn-Cl baterije predvsem zaradi:
-do desetkrat daljšega časa praznjenja ob enaki obremenitvi
-manjše občutljivosti na temperaturne spremembe
-obstojnosti vsebovane energije v primeru skladiščenja. Pri alkalnih baterijah
pade kapaciteta največ 5% letno, pri Zn-Cl pa 15% letno.
Zgradba alkalne baterije |
Zgradba cinkove baterije |
V baterijah poteka reakcija med elektrolitom, katodo in anodo. Pri reakciji
nastajajo negativni ioni, ki se zbirajo na negativnem priključku baterije in
pozitivni ioni, ki se zbirajo na pozitivnem priključku. Tako nastane napetost
med poloma.
Pri Zn-C in Zn-Cl baterijah predstavlja anodo posodica iz cinkove pločevine,
katodo pa prah MgO2. Med elektrodama se nahaja elektrolit v obliki paste iz
Zn-Cl oz. MgO2. Katodni prah obdaja grafitno palico, ki je zaključena z jekleno
kapico. Zunanjo podobo daje bateriji valjasto ohišje iz jeklene pločevine z
izolirano ločenima poloma na obeh čelnih ploskvah.
Alkalne baterije sestavlja anoda iz cinkovega prahu, katoda iz magnezijevega
prahu in elektrolit iz kalijevega hidroksida v obliki paste. Ime teh baterij
izvira iz bazične-alkalne narave elektrolita. Ohišje predstavlja jeklen ali
plastičen valj, ki je na obeh konceh zaključen z izolirano ločenima poloma.
Ko baterija troši svojo energijo, se vpliv glavnih sestavin zmanjšuje. Katoda in
anoda postaneta izčrpani in v reakciji med anodo in katodo nastajajo stranski
produkti. Pri tem se zmanjšuje napetost. Iz tega sledi, da imajo volumsko večje
baterije več energije.
Z dodajanjem raznih dodatkov elektrodama in elektrolitu ter z izbiro zrnatosti
prahu proizvajalci prilagajajo lastnosti baterij različnim zahtevam uporabe.
Tako npr. povečajo sposobnost baterij po zagotavljanu zadostnega toka pri hitrem
praznjenju (npr. digitalne kamere), sposobnost delovanja pri nizkih temperaturah
in podobno. V splošnem imamo namreč tri možne načine praznjenja baterij, in
sicer:
-pri konstantnem uporu
-pri konstantnem toku
-pri konstantni moči
Zato je zelo pomembno, da ob iskanju ustrezne baterije za napajanje določene
naprave na embalaži preberemo za kakšne porabnike je posamezna baterija
primerna. To se razen v lastnostih odraža tudi v ceni.
Ko na baterijo priključimo voltmeter, nam ta pokaže njeno nazivno napetost, ker
ima sam tako veliko upornost, da lahko tok skozenj zanemarimo. Če pa je v
tokokrog vključen porabnik (breme), merimo z voltmetrom padec napetosti na
porabniku. Tok, ki teče v tokokrogu povzroči pri tem tudi padec napetosti na
notranjem uporu baterije. V primeru, da je upornost porabnika majhna, steče
skozi tokokrog velik tok in baterija se začne segrevati. Zato je za pravilno
praznjenje baterije pomembno, da ima porabnik nekajkrat večjo upornost od
notranje upornosti baterije, ki znaša za tip AA tipično 0,08 - 0,1 W.
Pri naši nalogi smo poskušali ugotoviti s koliko energije lahko računamo pri
baterijah najbolj pogostih proizvajalcev. Meritve smo opravili pri praznjenju
pri konstantnem uporu.