PROJEKTNA NALOGA
Člani skupine :
Stanko
Manojlovič
Vid
Agrež
Jernej
Krempuš
Gregor
Šmit
Rok
Simič
Kazalo:
1. UVOD
Lebdilnik je večnamensko plovilo, ki lahko potuje po vodi in kopnem. To mu
omogoča blazina zraka, katero si ustvarja sam. Ima dva ločena sistema. Dvižni
sistem zagotavlja blazino zraka s pomočjo katere lahko potuje preko različnih
vrst ovir. Krilo okoli ogrodja zadrži ta zrak in se prilagaja ostrim oviram.
Potisni sistem pa mu omogoča gibanje. Te vrste plovil so zelo praktične saj je
tu trenje s podlago reducirano na minimalno. Težave nastopijo pri zaviranju in
zavijanju, saj se ti pri tem kopenska vozila običajno zanašajo na trenje med
vozilom in podlago.
Mi smo za meritve uporabili lebdilnike brez potisnega ventilatorja.
Osredotočili smo se predvsem na to, zakaj lebdilnik lebdi. Zanimalo nas je, če
je dvižna sila res sestavljena le iz sile tlaka pod lebdilnikom in sile curka
ventilatorja in kako na dvižno silo vpliva oblika zavese.
Sestavljen je iz
štirih osnovnih komponent. Te lahko precej varirajo na modelih, saj tudi ta
tehnologija napreduje. V osnovi pa ima vsak lebdilnik ogrodje, na katerega so
montirani sestavni deli. Potrebuje vsaj en ventilator (navadno dva) s katerim lahko delimo zrak na
dva toka. Dvižni
tok zraka konstantno polni krilo z zrakom in mu zagotavlja konstanten tlak.
Potisni tok zraka pa s pomočjo drugih mehanizmov omogoča gibanje.
2.1. DVIŽNI VENTILATOR
Dvižni ventilator je pri lebdilnikih statičen. Zagotavlja nek konstanten
dotok zraka in deluje tudi pri konstantni moči. Ti ventilatorji so po
konstrukciji drugačni od potisnih. Površina lopatic mora biti čimvečja in prav
tako število. To preprečuje, da bi zrak
uhajal v nasprotno smer . Takšni ventilatorji pri nizkih obratih omogočajo
dober konstanten tlak v primerjavi s tistimi, ki imajo le dve lopatici in
majhne površine. Slaba stran večkrilnih
propelerjev je precej trenja z zrakom in to, da jih bistveno težje ženemo pri visokih obratih. V naših poizkusih
smo na začetku uporabljali šestkrilni propeler narejen iz lahke plastike, nato
pa smo ga iz tehničnih razlogov zamenjali z dvokrilnim.
Krilo je
VREČASTO KRILO
(bag skirt),
obdaja lebdilnik kot nekakšna zračnica. Uprablja se pri dirkalnih lebdilnikih in predvsem pri velikih
hitrostih. Tu sta dve metodi črpanja zraka. Pri prvi metodi gre zrak direktno v krilo in tam preko lukenj v
spodnjo komoro. Pri drugi metodi pa gre za vzporedno
črpanje zraka v komoro in krilo.
JUPED SKIRT
Ta krila se
uporabljajo tam, kjer je stabilnost zelo pomembna, na
primer pri tovornih in transportnih lebdilniki. Spodnja stran
je sestavljena iz veliko prirezanih stožcev, ki omogočajo enakomeren tok zraka
po celotni površini. Tako ne prihaja do nagibanj in nestabilnosti.
Njihova slaba stran je,
da se hitro obrabijo pri vožnji po travi, saj je rezmik med tlemi in spodnjim
delom krila precej majhen. Poleg tega lahko med vožnjo po
vodnih površinah zajamejo precej vode.
SEGMENTIRANO KRILO
Segmentirano
krilo prav tako poveča stabilnost lebdilnika. Več segmentov oz stolpcev zraka
tudi omogoča enakomeren in porazdelejen tok zraka. Vendar se tudi takšno
krilo precej hitro obrabi
2.3. OGRODJE - ŠASIJA
Ogrodje
mora biti čim lažje in čim močnejše. Za njegovo izdelavo se večinoma uporablja
kombinacija steklenih vlaken in epoksidne smole saj ob majhni masi omogoča
veliko trdnost in prožnost . Tudi oblika
šasije je zelo pomembna. Večina lebdilnikov (tudi naših) so pravokotne oblike.
Začetni lebdilniki so bili tudi okrogli, vendar je imel voznik tako zelo slab
nadzor nad smerjo vožnje. Z izboljšanjem aerodinamike je bila odpravljena tudi
ta težava. Šasija mora biti sposobna prenesti maso dveh ventilatorjev, voznika
in vseh pripomočkov za vožnjo. Vsa ta teža mora biti tudi čimbolj enakomerno
porazdeljena po površini.
2.4. POTISNI VENTILATOR
Potisni
ventilator pa mora pretočiti maksimalno količino zraka, da je sila curka čim
večja. Za to je potreben velik premer ventilatorja. To lahko razberemo iz
enačbe za silo curka (F = ρ∙S∙v2). Tu se po navadi
uporablja dvokrilen propeler (lahko tudi več), ki ima majhno površino in zelo
visoke obrate. Tako je idealno, če je ta čim lažji in ima majhen vztrajnostni moment. Ker
pa lebdilniki nimajo zavor, mora za to prav tako poskrbeti potisni ventilator.
Tako moramo imeti možnost čim hitreje
spreminjati hitrost obračanja krilc oziroma potrebujemo maksimalen kotni
pospešek.
3. TEORETIČNI MODEL
Da
lahko lebdilnik lebdi mora biti vsota sil nanj v navpični smeri enaka 0. Te sile so: sila tlaka, sila teže in sila curka
ventilatorja. Poleg teh sil deluje na lebdilnik še sila curka zraka, ki se
odbija od krila. Ta je odvisna od oblike zavese in hitrosti zraka pod
lebdilnikom blizu krila. Za slednjo sklepamo, da je
majhna, zato bomo to silo zanemarili. Velja torej:
(1)
Fg = Svρv2 + pSL
p = (Fg – Svρv2)/SL
Da je stanje stacionarno,
mora biti pretok zraka skozi ventilator enak pretoku pod krilom. Hitrost pod krilom izračunamo iz
Bernoullijeve enačbe in dobimo:
(2)
Φv = oh( 2p/ρ)1/2 = oh( 2(Fg - SVρv2) / ( ρSL) )1/2
h = Φvo-1 ( ( ρSL) / 2(Fg – Svρv2) )1/2,
kjer je o obseg, h pričakovana višina, Φv pretok skozi
ventilator in v hitrost zraka, ko pride skozi ventilator. Zadnji dve količini
sta pri danem ventilatorju dvisni od električne moči
in tlaka. Karakteristiko ventilatorja bomo izmerili tako, da bomo ventilator
postavili na različne dovolj majhne višine nad
tehtnico in merili silo v odvisnosti od električne moči. Ventilator namreč na dovolj majhni višini nad tlemi ustvarja nadtlak, ki ga
znamo izračunati. Predpostavimo, da je hitrost zraka v enaka
po vsej površini ventilatorja. Vzamemo valj s polmerom r in višino b
(višina ventilatorja nad tlemi) okrog osi
ventilatorja. Zrak ki priteče skozi zgornjo osnovno ploskev mora odteči skozi
plašč, torej velja:
(3)
πr2v = 2πrbvr
vr = rv / (2b) ,
kjer je vr radialna hitrost zraka pod ventilatorjem na razdalji r
od osi. Iz Bernoullijeve enačbe sledi:
(4)
dp = -ρvrdvr = -(v2 ρ/ 4b2) rdr
postavimo p(R) = 0 in integriramo
od R do r, pa dobimo izraz za nadtlak v odvisnosti od razdalje od osi. Nadtlak
integriramo po vsej površini ventilatorja in dobimo:
(5)
Fp = ρSv2∙R2/16h2
druga sila, ki prispeva k
izmerjeni sili je sila curka. Velja torej:
(6)
Fizmerjena = ρSv2 ( 1
+ R2/16h2)
Iz tega in iz meritev lahko
dobimo karakteristiko ventilatorja.
4. MERITVE
POTEK
MERITEV
Za
meritve smo naredili več lebdilnikov s krili različnih oblik. Kot material za ogrodje smo uporabili vezano ploščo,
plastiko, laminat in karton, krila pa so bila iz lesa, kartona, polivinila in
gume. V nekaterih primerih smo se za trdno zaveso odločili, ker je bila lažja
za izdelavo in ker to ni vplivalo na meritve.Za ventilator smo najprej
uporabili ventilator iz računalnika, na katerega smo pritrdili močnejši
elektromotor. Takšen ventilator je bil učinkovit, a občutljiv. Ko se nam je že
drugič pokvaril, smo ga raje nadomestili z navadnim dvokrakim propelerjem. Ta
je imel sicer manjši izkoristek, a je zanesljivo deloval pri večji električni
moči. Karakteristiko ventilatorja smo izmerili tako, da smo ga pritrdili nad
tehtnico, merili silo curka v odvisnosti od električne moči in to ponovili na
treh različnih višinah. Nato smo ta ventilator pritrdili na različne lebdilnike
in na nekaterih opravili meritve. Dvignili so se vsi lebdilniki razen tistega
brez krila, kjer pa dviga niti nismo pričakovali (hitrost zraka pod njim je
bliže osi večja kot na robu, torej je tlak v notranjosti manjši od tistega na
robu, torej manjši od zračnega tlaka nad lebdilnikom).
V prvem delu meritev smo merili
največjo maso, ki jo lahko lebdilnik dvigne v odvisnosti od električne moči. Ta del smo opravili z L3
(vrečasto krilo), L1 (krilo nagnjeno za 45° navzven) in L5 (krilo nagnjeno za
45° navznoter). Ta meritev se je kasneje izkazala za neuporabno in sicer iz
dveh razlogov. Prvi je ta, da je v mejnem primeru skoraj nemogoče videti, ali
se lebdilnik še delno naslanja na tla, ali je že popolnoma dvignjen. Drugi
razlog je, da ne znamo zanesljivo napovedati obnašanje ventilatorja v primeru,
ko tlačna razlika skoraj ustavi pretok zraka skozenj. Neposredno tega nismo
mogli meriti, saj nismo imeli dovolj natančnega manometra.
V drugem delu meritev smo merili
maksimalni dvig lebdilnika in električno moč. Ta del smo opravili le z L1 in
L5.
Pri meritvah smo opazili, da so
bili stabilnejši lebdilniki z mehkim krilom in tisti s krilom, nagnjenim
navzven.
KARAKTERISTIKA VENTILATORJA
4cm
2cm
1 cm:
MERE SESTAVNIH DELOV (vsa krila razen pri L3 so
visoka 2 cm) )
Predmet |
Masa |
Povrsina [m2] |
Obseg[m] |
Motor1 |
92,1g |
|
|
Motor0 |
157g |
|
|
lebdilnik L1 |
151g |
6,25E-02 |
1 |
lebdilnik L2 |
118,2g |
4,52E-02 |
|
lebdilnik L3 |
95g |
6,10E-02 |
|
lebdilnik L4 |
227g |
6,24E-02 |
|
lebdilnik L5 |
71,5g |
4,00E-02 |
0.817 |
lebdilnik L6 |
33g |
5,90E-02 |
|
MAKSIMALNA OBREMENITEV
L3:
U[v] |
I[A] |
max m[g] |
3 |
1,25 |
187 |
3,3 |
1,46 |
257 |
3,7 |
1,8 |
330 |
3,9 |
1,9 |
359 |
4,2 |
2,15 |
434 |
5,4 |
3 |
692 |
L5:
U[v] |
I[A] |
max
m[g] |
3,2 |
1,3 |
164 |
3,7 |
1,7 |
234 |
4,2 |
2,06 |
307 |
4,5 |
2,25 |
336 |
4,9 |
2,55 |
411 |
L1:
U[v] |
I[A] |
max
m[g] |
3,5 |
1,45 |
243 |
3,9 |
1,7 |
313 |
4,6 |
2,1 |
386 |
4,8 |
2,3 |
415 |
5,1 |
2,55 |
490 |
MAKSIMALNI DVIG
lebdilnik |
max h [mm] |
Pel[W] |
L1 |
5 |
14.9 |
L5 |
9 |
16.1 |
Iz meritev je razvidno, da izmerjena sila
(7)
Fizmerjena(Pel) = ρSvv2 + Svpskupen
na našem merilnem območju skoraj ni odvisna od
višine ventilatorja (torej tudi ne od tlaka pod ventilatorjem) ampak le od
električne moči. Ker so tudi tlaki pod lebdilniki na tem območju, lahko
predpostavimo da zgornja enačba velja tudi pri njih. Pri tem sicer naredimo
nekaj napake, vendar je ta majhna v primerjavi z napakami nekaterih drugih
naših meritev.
(8)
pskupen = (Fg – ρv2Sv)SL + ρSvv2R2 / 16b2
Fizmerjena(Pel) = ρSvv2(1 - Sv/SL + R2
/ 16b2 ) + Fg Sv /SL
v2 = (Fizmerjena(Pel) - Fg Sv /SL) / ( ρSv (1 - Sv/SL + R2
/ 16b2 ) )
Φ = Svv
Φ in v vstavimo v (2) ter
izračunamo pričakovano višino lebdilnika.
pričakovana višina L1: 6.4 mm.
pričakovana višina L2: 8.5 mm
Izmerjena višina se ujema s pričakovano v okviru napake –
ta je velika, saj je višino ledilnika zaradi tresljajev zelo težko izmeriti. Še
večja je napaka pri merjenju največje mase, ki jo lebdilnik lahko dvigne, saj
je nemogoče zanesljivo oceniti, kdaj se lebdilnik do konca dvigne.
Sila tlaka in sila curka gotovo sestavljata večino dvižne
sile, naš teoretični model pa daje rezultate, ki so dokaj blizu izmerjenih.
Razlika je tolikšna, da bi še lahko bila
posledica merske napake, lahko pa bi nanjo vplivale tudi anomalije, ki so
posledica majhnih mer in preproste izdelave naših lebdilnikov (višina nad tlemi
ni majhna v primerjavi z višino zavese, zrak pa priteka iz sredine, zato hitrosti
blizu sredine niso majhne in je tlak manjši, kot bi pričakovali).
Opazili smo da oblika in vrsta zavese na vpliva močno na
dvižno silo, je pa pomembna za stabilnost. Bolj stabilni so bili lebdilniki z
mehko zaveso, nagnjeno navzven.
7. SLIKE