MEHANIZEM

Avtomobilček smo morali razstaviti, da smo lahko raziskali delovanje njegovega pogona. Že takoj smo opazili zobnike, ko pa smo avtomobilček še bolj razstavili, smo našli še polžasto vzmet.

Z  opazovanjem pogona pri navijanju in odvijanju smo ugotovili naslednje.


Polžasta vzmet je preko zobnikov dvojno povezana z osjo na kateri so pogonska kolesa. Dva zobnika sta na premičnih oseh, zato se v določenih primerih odmakneta in tako prekineta povezavo med vzmetjo in kolesi. Ko avtomobilček navijamo, se odmakne prvi zobnik. Ko se vzmet odvija, se odmakne drugi zobnik. Ko se vzmet odvije do konca, se odmakneta oba zobnika in prekineta povezavo z vzmetjo. Avtomobilček se lahko prosto giblje naprej.

Mehanizem1

Slika ponazarja vrtenje zobnikov pri navijanju vzmeti. Rdeča puščica označuje zobnik, ki se izmakne. Številke pa predstavljajo vrstni red zobnikov od koles do vzmeti.

 Mehanizem2

Obračanje zobnikov pri pospeševanju. Zobnik označen z rdečo puščico se izmakne. Navor se po     zobnikih prenaša, kot je označeno s številkami.

Mehanizem3

Zobnika označena z rdečima puščicama se izmakneta. Med kolesi in vzmetjo ni povezave. Avtomobilček se lahko prosto giblje naprej.

 

 

    Takšen zobniški prenos omogoča, da je razdalja na kateri avtomobilček navijamo, manjša od tiste na kateri bo pospeševal. K temu najbolj prispevata pogonska zobnika pri vzmeti. Sta na isti osi in sta med seboj povezana. Imata pa  različno število zobcev. Vzmet se navija preko manjšega, odvija pa preko večjega zobnika. Tako se kolesa zavrtijo večkrat pri odvijanju kot pri navijanju vzmeti. Zaradi različnih radijev zobnikov so tudi navori, ki se prenašajo, različni.

Uvod | TeorijaMehanizemIzvedbaMeritve | Skupina