Magnetno zaviranje na klancu


Uvod
Oprema
Opis in potek
Meritve
1.Eksperiment
2.Eksperiment
3.Eksperiment
4.Eksperiment
Rezultati
Napake pri meritvah
Teorija
Matematični model
Zaključki

Rezultate eksperimenta smo ob koncu projektnega dela Magnetno zaviranje na klancu poskušali pojasniti z matematičnim modelom.

Na podlagi teoretskega znanja, ki smo ga dobili s študijem fizike ter izkustvenega znanja, pridobljenega ob pripravi in izvajanju eksperimenta, smo v skupini menili, da je razlog za magnetno zaviranje vozička na klancu v vrtinčnem toku.

Vrtinčni tok so zanke električnega toka, inducirane v prevodniku zaradi spreminjajočega se magnetnega polja. Pred magnetom se, v smeri njegovega gibanja po prevodniku, gostota magnetnega polja magneta povečuje. To povzroči indukcijo vrtinčnega toka.
Za magnetom, v nasprotni smeri gibanja magneta, pa se gostota magnetnega polja magneta zmanjšuje. To spet povzroči indukcijo vrtinčnega toka, a v nasprotni smeri kot teče prvi vrtinčni tok.


Gre za posledico Faradayevega  zakona  o indukciji.
Vrtinčni tok pa ustvarja svoje magnetno polje, ki nasprotuje spreminjanju začetnega magnetnega polja premikajočega se magneta, ki je povzročil nastanek vrtinčnega toka. To pojasnjuje Lenzov zakon.
Zaradi tega nasprotovanja spreminjanju magnetnega polja (spreminja se zaradi premikanja vozička), nastane sila, ki deluje v nasprotni smeri premikanja vozička.

slika 10

Slika št. 10: Prikaz vrtinčnega toka

N - magnet
B (zelena barva) -  začetno magnetno polje magneta
I  (rdeča barva) - zanke vrtinčnega toka
C – prevodnik, ki se premika
 
V - smer premikanja prevodnika

puščice (modra barva) – magnetno polje, ki ga ustvari vrtinčni tok, ki nasprotuje spreminjanju začetnega magnetnega polja premikajočega se magneta 

Poleg vrtinčnega toka pa na premikanje vozička po klancu vplivajo tudi sila gravitacije ter sila trenja.

slika 11

Slika št. 11: Prikaz delovanja sil na voziček

V eksperimentih smo uporabili različne postavitve magnetov na vozičku. Za lažjo predstavo smo izdelali enostavno sliko, ki kaže te različne postavitve.

postavitevmagnetov

Slika št. 12: Prikaz različnih postavitev magnetov na vozičku (magneti so bili vedno postavljeni zaporedno torej v eni vrsti)
1
- 1 magnet tik ob vozičku
2 - 2 magneta tik ob vozičku
3 - 3 magneti tik ob vozičku
4 - 4 magneti tik ob vozičku
5 - 2 magneta, postavljena drug na drugem
6 - 2 krat po 2 magneta, postavljena drug na drugem
7 - 4 magneti, postavljeni drug na drugem
8 - 1 magnet, s plastiko smo simulirali razdaljo 3 magnetov od vozička
Sivi kvadratki – magneti
Rdeča barva - voziček

Enačba matematičnega modela

Pri izračunu gibanja vozička na klancu smo uporabili Newtonov zakon. Z reševanjem diferencialnih enačb smo prišli do končne enačbe (izpeljava je prikazana na koncu), ki prikaže razmerje med pozicijo vozička (x) ter časom (t) premikanja vozička

enacbe

φ – kot klanca
t – čas
x –pozicija
τ – širina prevodnika
m –masa prevodnika
ρ – upornost
B –magnetno polje
A – površina magneta

Primerjava matematičnega modela z meritvami

 Da bi lahko ovrednotili matematični model, smo ga želeli primerjati z meritvami oziroma rezultati eksperimenta. Vse meritve prikazuje graf št. 12.

graf13

Slika št. 13: Graf – primerjava hitrosti in pozicije vozička pri določenih parametrih in kotu 0.86°
rdeča krivulja – voziček brez magnetov
modra krivulja – 1 magnet tik ob vozičku
rjava krivulja – 4 magneti tik ob vozičku
oranžna krivulja – 2 magneta, postavljena drug na drugem
zelena krivulja – 2 magneta tik ob vozičku
vijolična krivulja – 3 magneti tik ob vozičku
temno zelena krivulja – 2 krat po 2 magneta, postavljena drug na drugem

Naslednji korak je bila izdelava grafov, ki prikazujejo matematični model ter meritve. S tem bi bila primerjava najboljša. Uporabili smo program GnuPLot, s katerim smo meritve prilagodili (v nadaljevanju fitali) in s tem dobili realne koeficiente. Z njimi smo lahko izdelali grafične prikaze primerjav za posamezne meritve.

graf14

Slika št. 14: Graf – prilagoditev (fit) krivulje meritvam pri vozičku brez magnetov (rdeča krivulja na sliki št. 13)

V matematičnem modelu imamo dva poglavitna koeficienta: k in C. Koeficient k vsebuje parameter gostote magnetnega polja B. V primeru, ko na vozičku ni pritrjenih magnetov, je vrednost k = 0. Da bi dobili končno enačbo vozička brez magnetov, smo uporabili L'Hôpitalovo pravilo.

enacbe3

 

Tako smo dobili koeficient C, katerega vrednost je 0.06906.
Z dobljenim koeficientom C smo nato želeli pogledati, kako bi s fitanjem koeficienta k matematični model primerjali z meritvami. Za primerjavo smo izrisali tri grafe:
- fit meritev pri vozičku z enim magnetom (modra krivulja na sliki št. 13);
- fit meritev pri vozičku z dvema magnetoma tik ob vozičku (zelena krivulja na sliki št. 13);
- fit meritev pri vozičku s tremi magneti tik ob vozičku (vijolična krivulja na sliki št. 13).

graf15

Slika št. 15: Graf – prilagoditev (fit) krivulje meritvam pri vozičku z enim magnetom, z vrednostjo k1 = 0.07595 (modra krivulja na sliki št. 13)

graf16

Slika št. 16: Graf – prilagoditev (fit) krivulje meritvam pri vozičku z dvema magnetoma tik ob vozičku, z vrednostjo k2 =  0.1294 (zelena krivulja na sliki št. 13)

graf17

Slika št. 17: Graf – prilagoditev (fit) krivulje meritvam pri vozičku s tremi magneti tik ob vozičku z vrednostjo k3 = 0.1948 (vijolična krivulja na sliki št. 13)
Izrisani grafi so pokazali, da se matematični model lepo prilega meritvam. Sklepali smo lahko, da sta zaradi tega ujemanja, matematični model ter njegov izračun verjetno pravilna. S tem smo dosegli prvotni cilj, ki je bil potrditi ali ovreči matematični model.

Koeficient k v matematičnem modelu

 

V matematičnem modelu sta dve konstanti: C in k. Konstanta C je povsem jasna, v zvezi z konstanto k pa se nam je porodilo nekaj vprašanj, o katerih razmišljamo v nadaljevanju.
Pri fitanju smo opazovali koeficient k, ko gre za voziček z enim magnetom (modra krivulja na sliki št. 12), z dvema magnetoma tik ob vozičku (zelena krivulja na sliki št. 12) ter s tremi magneti tik ob vozičku (vijolična krivulja na sliki št. 12). Dobili smo naslednje vrednosti koeficienta k:
- 1 magnet tik ob vozičku, k1 = 0.07595,
- 2 magneta tik ob vozičku, k2 = 0.1294,
- 3 magneti tik ob vozičku, k3 = 0.1948.
Ugotovili smo, da našteti koeficienti približno izkazujejo nek vzorec, saj je k2= 2k1, k3=3k1 ter k3
=(3/2)k2 (tukaj bi morali bit znaki za približno enako). Zaradi te ugotovitve smo naredili povprečje k1, k2 in k3.

enacbe4

To povprečje znaša k = 0.07103. Nato smo grafe še enkrat izrisali z novo vrednostjo k = 0.07103 ter k1 = k, k2 = 2k in k3 = 3.

graf18

Slika št. 18: Graf – primerjava meritev in matematičnega modela s povprečno vrednostjo k1 = 0.07103 (voziček z enim magnetom - modra krivulja na sliki št. 13)

graf19

Slika št. 19: Graf – primerjava meritev in matematičnega modela s povprečno vrednostjo
k2 = 2*0.07103 = 0.14206 (voziček z dvema magnetoma tik ob vozičku - zelena krivulja na sliki št. 13)

graf20

Slika št. 20: Graf – primerjava meritev in matematičnega modela s povprečno vrednostjo k3 = 3*0.07103 = 0.21309 (voziček s tremi magneti tik ob vozičku – vijolična krivulja na sliki št. 13)

Veliko boljši pokazatelj, da so meritve izkazovale nek vzorec, je primerjava povprečnega k s k1, k2/2 in k3/3. To smo poskušali prikazati na naslednjem grafu.
graf20

Slika št. 21: Graf – prikaz posameznih vrednosti k1, k2 in k3 ter premice n*k
premica vijolične barve -  n*k
premica zelene barve - n*(k+deviacija)
premica modre barve – n*(k-deviacija)
rumeni kvadratki – fitane vrednosti k (k1, k2 in k3)
rumeni repi kvadratkov – napake fitanih vrednosti k (k1, k2 in k3)

Pri fitanju je program poleg vrednosti izračunal tudi napako vrednosti k in sicer:
k1 =  0.07595  ± 0.001125        
k2 =  0.1294   ± 0.00204       
k3 =  0.1948   ± 0.0032178       

Vrednost deviacije je 0.004.
Za izračun povprečja k smo uporabili le tri fitane vrednosti k. Zato je deviacija povprečja pomemben faktor in dodali smo jo na grafu kot dve premici (zelena in modra barva premice).
V grafu je razvidno, da se intervali fitanih k (k1, k2 in k3)  in deviacij ± ne pokrivajo najbolje.

Poleg teh napak, ki jih je izračunal program, so bile v eksperimentih narejene še napake pri merjenju. Odločili smo se, da bi naredili še en graf, kjer bi upoštevali napake meritev na vrednost fitanih k (k1, k2 in k3).

graf22


Slika št. 22: Graf – prikaz posameznih vrednosti k1, k2 in k3 ter premice n*k, z upoštevanimi napakami meritev
premica vijolične barve -  n*k
premica zelene barve - n*(k+deviacija)
premica modre barve – n*(k-deviacija)
rumeni kvadratki – fitane vrednosti k (k1, k2 in k3)
rumeni repi kvadratkov – napake fitanih vrednosti k (k1, k2 in k3), z upoštevanimi napakami meritev


Napake fitanih vrednosti k (k1, k2 in k3) z napakami meritev:
k1 = 0.07595  ± 0.012517        
k2 =  0.1294  ± 0.0214566      
k3 =  0.1948  ± 0.03244 
Vrednost deviacije je 0.004
Za napake meritev smo uporabili ocenjeno vrednost napak v poglavju Napake (projektna naloga Magnetno zaviranje na klancu). Ocenjena vrednost napak meritev je bila približno 15%.
V grafu je razvidno, da se intervali napak k tokrat pokrivajo z deviacijo povprečja. Zavedamo se, da je graf ne prikazuje povsem realnih rezultatov, ker je šlo pri vrednosti napak meritev zgolj za oceno. Vseeno pa smo menili, da ti rezultati nakazujejo vzorec in zato bomo naredili isti postopek še z drugimi meritvami, ki smo jih tudi naredili v eksperimentih. 

Model se je torej ob povprečni vrednosti k ter k2 = 2k in k3 = 3k (ko so bili magneti tik ob vozičku) dokaj dobro ujemal z meritvami. Zato smo naredili še dva grafa, ki bi to dodatno potrdila. Zanimalo nas je namreč, ali bi se ta vzorec (k2 = 2k1 in k3 = 3k1) ponovil, če bi uporabili meritve vozička z magneti drug na drugem.

Ponovno smo fitali meritve. Pri fitanju smo dobili koeficient k, ko gre za voziček z dvema magnetoma drug na drugem (oranžna krivulja na sliki št. 13) in z dvakrat dvema magnetoma drug na drugem (temnozelena krivulja na sliki št. 13). Dobili smo naslednje vrednosti koeficienta k: k1 = 1.02505 ter k2 = 2.00922. Ponovno smo izračunali povprečno vrednost k = 1.01483 in izrisali grafa z uporabo te povprečne vrednosti.

graf23

Slika št. 23: Graf – primerjava meritev in matematičnega modela s povprečno vrednostjo k1 = 1.01483 (voziček z dvema magnetoma drug na drugem – oranžna krivulja na sliki št. 13)

graf24

Slika št. 24: Graf – primerjava meritev in matematičnega modela s povprečno vrednostjo k2 = 2*1.01483 = 2.02966 (voziček z dvakrat dvema magnetoma drug na drugem – temno zelena krivulja na sliki št. 13)


Ponovno smo tudi za te meritve želeli prikazati primerjavo povprečnega k s k1 in k2/2. Zato smo ponovno naredili dva grafa.
graf25

Slika št. 25: Graf – prikaz posameznih vrednosti k1 in k2 ter premice n*k
premica vijolične barve -  n*k
premica zelene barve - n*(k+deviacija)
premica modre barve – n*(k-deviacija)
rumeni kvadratki – fitane vrednosti k (k1 in k2)
rumeni repi kvadratkov – napake fitanih vrednosti k (k1 in k2)

Napake fitanih vrednosti k (k1 in k2):
k1 = 1.02505 ± 0.05117               
k2 = 2.00922 ± 0.091291     

Vrednost deviacije je 0.01.

Tokrat se napake fitanih vrednosti k in deviacije povprečja dobro ujemajo. Ker pa smo imeli le dve meritvi, smo se zavedali, da so zaradi tega rezultati nepopolni. Če bi imeli več meritev, bi bilo ujemanje prikazanih vrednosti bolj prepričljivo.

Enako kot pri prejšnji meritvah (magneti tik ob vozičku) smo tudi pri teh dveh meritvah (magneti, postavljeni drug na drugem), naredili še en graf, v katerem smo prikazali primerjavo fitanih vrednosti k (k1 in k2) z upoštevanimi napakami meritev.

graf26

Slika št. 26: Graf – prikaz posameznih vrednosti k1 in k2 ter premice n*k, z upoštevanimi napakami meritev
premica vijolične barve -  n*k
premica zelene barve - n*(k+deviacija)
premica modre barve – n*(k-deviacija)
rumeni kvadratki – fitane vrednosti k (k1 in k2)
rumeni repi kvadratkov – napake fitanih vrednosti k (k1 in k2), z upoštevanimi napakami meritev

Napake fitanih vrednosti k (k1 in k2) z napakami meritev:
k1 = 1.02505 ± 0.205           
k2 = 2.00922 ± 0.3927

Vrednost deviacije je 0.01.

Zadnja dva grafa sta nakazala, da se vzorec (k2 = 2k1) iz prejšnjih grafov ponavlja. Namreč, ko magnetoma, ki sta drug na drugem (koeficient k1), dodamo še dva magneta, ki sta prav tako drug na drugem (koeficient k2), se k prvih dveh magnetov pomnoži z 2. Torej: k2 =2k1.


Zaradi te ugotovitve, smo si ponovno pogledali formulo k, ki je:
enacbe5
Vse vrednosti, ki se pri različnih meritvah ne spreminjajo, smo združili v:
enacbe6

Edini vrednosti, ki sta se pri meritvah vozička na klancu spreminjali, sta gostota magnetnega polja (B) in površina magneta (A). Na spreminjanje vrednosti k pri naših meritvah je lahko vplivala le površina magnetov (A), le gostota magnetnega polja (B) ali pa obe vrednosti naenkrat.
Izhodišče je, da je k2 = 2k1. Ko smo izmerili k2, je bilo na vozičku dvakrat več magnetov (tik ob vozičku) kot pri meritvah, ki so nam dale vrednost k1. Površina dveh magnetov je dvakrat večja od površine enega magneta. Na podlagi obeh trditev smo sklepali, da je na naše meritve najverjetneje vplivala površina magneta (A). 
Menili smo, da bi bilo v naslednjem koraku dobro pogledati, kako je z vplivom gostote magnetnega polja (B) na vrednost k.
Iz pridobljenega znanje fizike vemo, da je gostota magnetnega polja (B) magnetnega dipola obratno sorazmerna z razdaljo na kubik (r3). To bi pomenilo, da je k obratno sorazmeren z razdaljo s potenco 6 (r6).

tabela7
Hoteli smo izvedeti, ali je mogoče zaznati to sorazmernost v naših meritvah. Odločili smo se, da pogledamo konstanto k pri naslednjih dveh meritvah:
- voziček z enim magnetom tik ob vozičku,
- voziček z enim magnetom na razdalji 3 magnetov od vozička (razdaljo smo dosegli z uporabo plastičnih koščkov).
Opomniti velja, da so bile meritve, ki bodo predstavljene v nadaljevanju, opravljene na drugem vozičku, ki smo ga uporabili na začetku, potem pa smo ga zamenjali z bolj ustreznim. Zaradi tega bo vrednost k različna od te, ki je bila uporabljana v prejšnjih poglavjih poročila.

graf27

Slika št. 27: Graf – primerjava hitrosti in pozicije vozička glede na oddaljenost magneta od klanca
vijolična krivulja – voziček brez magnetov
zelena krivulja – 1 magnet tik ob vozičku
oranžna krivulja – 1 magnet, s plastiko smo simulirali razdaljo 3 magnetov od vozička
modra krivulja – 4 magneti tik ob vozičku
rdeča krivulja – 4 magneti, postavljeni drug na drugem

Zanimata nas le zelena in oranžna krivulja, saj se navezujeta na zastavljeni cilj, da ugotovimo (ne)sorazmernost:
enacba71
graf26
Slika št. 28: Graf – prilagoditev (fit) krivulje meritvam pri vozičku z enim magnetom tik ob vozičku, k1 =  0.1964 (zelena krivulja na sliki št. 27)
graf29

Slika št. 29: Graf – prilagoditev (fit) krivulje meritvam pri vozičku z enim magnetom na razdalji 3 magnetov od vozička, k2 =  0.7253 (oranžna krivulja na sliki št. 27)
Za boljše razumevanje izračuna razdalje od magneta do aluminijastega klanca, smo izdelali ustrezno sliko.

slika30

Slika št. 30: Prikaz razdalje magneta tik ob vozičku do aluminijastega klanca (daljša puščica) in razdalje magneta do aluminijastega klanca, ko smo med magnet in voziček dodali plastiko (krajša puščica)
rdeča barva – voziček
svetlo siva barva – aluminijasti klanec
temno siva barva kvadratkov – magneta

Pri naslednjem izračunu bo daljša puščica r1, krajša puščica pa r2.
Dobljeni vrednosti k sta bili: k1 = 0.1964 in k2 = 0.7253.

enačbe8

Vrednosti r1 in r2 ne poznamo. Vendar vemo, da je med njima razdalja 3 magnetov, čemur ustreza dolžina 6 milimetrov.

enacbe9

Vemo, da je r1 več kot 6mm in manj kot 10mm, saj je bilo pod vozičkom prostora za maksimalno 4 magnete, postavljene drug na drugem. To pomeni, da če bi bil rezultat med 6 in 10mm, bi teza o sorazmernosti verjetno držala.

Rezultat, ki smo ga dobili, pa ne ustreza tej predpostavki, saj je r1 = 30.7mm. To pomeni, da je naša predpostavka ovržena. Možna razloga za tak rezultat sta po našem mnenju lahko naslednja:

-s tem, ko se magnet približuje aluminijastemu klancu, se mogoče spreminja efektivna površina magneta (A),

-ker magnet ni točkasti dipol, bi morali upoštevati še nekaj drugih parametrov, ki delujejo na gostoto magnetnega polja (B).


Izpeljava enačbe matematičnega modela

enacbe1
       enacbe2